(13/12-16) Jag bestämde mig redan igår kväll för att jag skulle gå till Chinatown från mitt hotell och sedan utforska Chinatown så mycket som möjligt. Planen var att gå i stort sett hela Charoen Krung (även kallad new road) från öst till väst in till Chinatown. Charoen Krung är Bangkoks första gata och byggdes år 1861. Gatan är ungefär 8.5 kilometer lång. Jag har gått kortare sträckor av gatan tidigare och även varit i Chinatown flera gånger förut. En gång har jag bott på hotell i Chinatown. Denna gång gick jag kanske två tredjedelar av den. Egentligen är gatan ett måste för vilken Bangkok-besökare som helst då mycket av stadens historia finns här. Jag besökte templen Wat Yannawa och Wat Suthiwararam längs Charoen Krung. Sedan kollade jag in Sathorn Unique Tower som är en övergiven skyskrapa och ett minne från den ekonomiska krisen i slutet på 90-talet som rasade i Sydostasien.
Jag vet av tidigare erfarenhet att Bangkoks Chinatown är relativt besvärlig att hitta runt i. Det är väldigt stökigt och tungt trafikerat nästan överallt, förutom i de smala marknadsgränderna då. För dom som gillar marknader där allt är ett enda stort kaos är Chinatown det perfekta utflyktsmålet. Det finns hur mycket som helst att titta på. För mig blev detta en lagom avslutning på min sista heldag i Bangkok för den här gången.
Strax innan jag åt middag körde jag ett löppass på 5 kilometer i Lumpini-parken. Det var en trevlig upplevelse. Man är definitivt inte ensam motionär i parken! Luften kändes lite tung att andas, vilket kanske beror på alla luftföroreningar. Trots att det var mitt första löppass i tropikerna denna resa så måste jag säga att det kändes väldigt bra.
Blandade bilder från min dag i Bangkok. Merparten av bilderna är tagna i Chinatown.
(12/12-16) Jag har varit hela dagen i Ayutthaya idag. Ayutthaya är något jag velat åka till många gånger när jag varit i Thailand, men det har inte blivit av förrän nu. Man kan säga att det är Thailands motsvarighet till Kambodjas Angkor Wat. En ruinstad som en gång i tiden var en grandios stad. Ayutthaya grundades år 1350 och blev snabbt ett viktigt centrum för politik, kultur och handel. Ayutthaya fungerade som huvudstad i Thailand från mitten av 1500-talet till år 1767 då den förstördes i samband med den burmanska erövringen av Thailand. I början av 1700-talet hade staden blivit störst i världen med en befolkning på 1 miljon!
Att se Ayutthaya på en dag är omöjligt då det finns mängder av kloster, tempel och torn. Staden är upptagen på UNESCOS världsarvslista sedan 1991. Man behöver nog minst två heldagar om man vill se allt, något jag inte har så stort behov av. Jag känner mig väldigt nöjd med dagen. Jag fick följa med tre thailändska tjejer som alla hade varit i Ayutthaya flera gånger förut. Det var Yhud och två av hennes kompisar. Vi hade privat bil, vilket var fantastiskt skönt. Jag behövde bara följa med och slapp planera överhuvudtaget. Jag fick skjuts till och från ingången till mitt hotell i Bangkok. Vad mer kan man begära!
Bilder ovan från en mycket lyckad utflykt från Bangkok till Ayutthaya.
(11/12-16) Det blev en mycket lugn dag idag. Jag åkte till Chatuchak Weekend Market mitt på dagen för att reka lite inför min shopping innan jag ska åka hem till Sverige. Jag har varit på Chatuchak många gånger. Jag började denna gång med att gå igenom hela parken innan jag gick till marknaden. Chatuchak är nämligen en rätt så stor park också. Parken påminner mycket om andra parker i Bangkok med sedvanlig sjö och trampbåtar för uthyrning. Som vanligt så är det mycket svårt att åka tomhänt från en sådan här marknad även om man har det som plan från början. Jag köpte ett bälte och en ny väska att förvara värdesaker i. Det är alltid fantastiskt kul att besöka Chatuchak Weekend Market som är en av världens största helgmarknader. Vädret var fantastiskt och det var packat med folk idag.
Bilder ovan från en mysig dag i Bangkok med besök i Chatuchak Park och Chatuchak Weekend Market.
(10/12-16) Idag blev det en riktigt spännande dag. Yhud hade bara informerat mig om att vi skulle åka tåg någonstans ut ur Bangkok. Mer än så visste jag inte. Vi hoppade på tåget klockan 10.00 på Hua Lamphong, Bangkoks centralstation. Jag har bara åkt tåg härifrån när jag varit på väg till och från Don Mueang innan Suvarnabhumi fanns.
När tåget rullat en bit från stationen visste jag fortfarande inte ens vilket väderstreck vi var på väg. Jag hoppades i min tystnad att vi inte åkte åt nordväst mot Kanchanaburi och Bron över River Kwai. Jag har i och för sig aldrig varit där, men det känns mest bara som en turistfälla.
Det visade sig att vi var på väg rakt österut till en provins och en stad som heter Chachoengsao. Staden ligger ungefär 80 kilometer från Bangkok. Tågresan tar ungefär en och halv timme och kostar 13 baht för utlänningar. Yhud åkte helt gratis! När vi kom fram så började vi med att kolla in stadens mäktiga tempel, Wat Sothorn Wararam Worawiharn. Det är nog ett av de största buddhisttempel jag har besökt. Efter att ha kollat in huvudtemplet och därefter några mindre tempelbyggnader så var det dags att ta Tuk-Tuk och åka och äta på en restaurang som heter Ruen Romsai belägen längs floden Bang Pakong som cirklar sig genom staden. En fantastisk seafood-restaurang skulle det visa sig vara! När man äter med thailändare är det ingen risk att man stressar med maten. Man äter oftast länge och mycket. Rätt efter rätt tas in vartefter dom tar slut. Med alla dessa smårätter får man ofta möjlighet att testa nya saker var och varannan dag. Maten är verkligen en jättestor del av Thailand för min del. Det är alltid hög klass på råvarorna och parallellt med riktigt bra tillagning så är det verkligen världsklass.
Efter lunch hoppade vi in i vår väntande Tuk-Tuk för en tur till Wat Saman Rattanaram, där vi spenderade hela eftermiddagen. På området finns vad som påstås vara världens största liggande Ganesh. Dessutom väntade en fullständigt otrolig samling monument. Många av dessa monument var hindu-gudar och det fanns också en hel del kinesiska tempel att titta på. Förutom allt detta fanns det en marknad på platsen också, vilket var perfekt för att prova allehanda frukter och lite grillad kyckling.
Vi kom tillbaka till Hua Lamphong klockan 20.30 efter att tåget försenats strax innan vi kom fram till Bangkok. Sammanfattningsvis så blev det en riktigt bra dag idag!
Som bilderna ovan illustrerar har det varit en riktigt färgglad dag idag!
(9/12-16) Jag har alltid undrat vad den stora, nästan helt gröna ytan i den sydöstra delen av Bangkok är för något. När man flyger in över Bangkok inför landning så ser man den tydligt. Bang Kachao eller Bangkoks gröna lunga som området brukar kallas. Området är stort och ingen park i staden har en chans mot dess yta på ungefär 70 kvadratkilometer. Jag bestämde mig för att ägna en heldag åt denna oas mitt i storstaden.
Jag kom iväg lite sent med MRT (Tunnelbana) från station Lumpini till station Sukhumvit. På station Sukhumvit bytte jag från MRT till BTS (Skytrain) Asoke och åkte en station till Phrom Phong. Från station Phrom Phong tog jag en motorcykeltaxi till Khlong Toey-piren. En privat liten båt som kostar 10 baht tog mig sedan vidare över Chao Praya-floden till Bang Kachao-piren i Bang Kachao. När man anländer till Bang Kachao är det mycket enkelt att hyra cykel vid Bang Kachao-piren. 80 baht kostar det för en heldag. Dom efterfrågar pass eller id-kort när man hyr cykel men jag hade inget av dom med mig. Jag lyckades ändå hyra cykel. Det är som med mycket annat i Thailand. Det ordnar sig alltid! Jag satte iväg direkt och försökte följa kartan över Bang Kachao som man får i samband med att man hyr cykel. Kartan är inget vidare, och framför allt inte skalenlig. Har du en egen karta att ta med så är det värt det. Jag cyklade fel några gånger men det gjorde inte så mycket. Det blev en trevlig dag och även en god lunch i Bang Kachao. Om man vill vara mer ostörd och bara njuta av naturen så är den norra delen av Bang Kachao bäst. Den södra och sydvästra delen är uppbyggd och är ganska tungt trafikerad. Där var det rent av läskigt att cykla. Bang Kachao är ingen fantastisk naturupplevelse, men man får en inblick i en helt unik del av Bangkok. Man kan helt enkelt inte tro att man befinner sig så pass centralt i huvudstaden. Har man tid över när man är i Bangkok så rekommenderar jag att man åker hit. Helst väldigt tidigt på morgonen om man skall hinna utforska hela Bang Kachao. Att cykla hela dagen var inget problem, men jag har fördel av att jag är här under den svalaste tiden på året. En riktigt trevlig dag har det varit.
Bilder ovan från en fantastisk dag. Bangkok har än idag fortfarande mycket nytt att erbjuda mig som redan varit i staden massor av gånger tidigare!
(8/12-16) Idag var det en dag med parker för mig i Bangkok. Jag har redan sett väldigt mycket efter otaliga besök i denna fantastiska stad genom åren, men det finns fortfarande mycket att upptäcka. Det blev en bra första heldag trots kraftig jetlag och fortfarande en släng av huvudvärk. Jag kände mig dock bättre och bättre under dagen.
Den första parken jag besökte var Benjakitti-parken som jag tyckte var väldigt trevlig. Den är lagom stor och har ett lite surrealistiskt läge mellan en massa skyskrapor i centrala Bangkok. Parkens ena långsida vetter mot Ratchadapisek road och den andra mot Thailand Tobacco Monopoly. Runt sjön Ratchada lake, som upptar en stor del av parkens yta, finns det separat gång- och cykelbana. Gångbanan är perfekt för löpning. Denna park är väldigt populär bland folk som jobbar i skyskraporna runt parken.
Bilder ovan från mitt besök i Benjakitti-parken. De sju översta bilderna är slumpvisa bilder tagna på väg till parken från hotellet.
Benjasiri-parken blev nästa destination. Parken är mycket mindre än Benjakitti-parken och den avgränsas av Emporium-byggnaden och Sukhumvit road. När det är riktigt varmt kan det inte finna mycket svalka här. Jag såg några vildkatter, ett par sköldpaddor och massor av fisk i den lilla dammen mitt i parken. Fisk i sådana här dammar blir ofta väldigt stora då dom matas kontinuerligt av parkbesökare. Det är ett väldigt populärt nöje bland thailändare.
Alla bilder ovan från Benjasiri-parken.
Chuwit Garden är en liten park som precis som Benjasiri-parken också ligger vid Sukhumvit road. Oturligt nog så är parken stängd just nu för restaurering. Parken är så pass liten att man kan se hela genom entrégrindarna. Chuwit garden är en privat park som byggdes år 2006 av politikern Chuwit som äger marken. För att kunna bygga parken var han tvungen att med våld vräka alla affärsinnehavare på området. Det sägs att det skedde mestadels genom att muta polisen. Det hela slutade med att herr Chuwit fick sitta i fängelse en månad. Det finns mycket mer att berätta om denna Chuwit och hans övriga engagemang.
Nedersta bilden ovan är den enda bild jag lyckades ta av Chuwit Garden. De övriga bilderna togs på vägen dit.
Jag avslutade min dag med att besöka Lumpini-parken, som jag har besökt många gånger tidigare. Parkens namn kommer av Lumbini, staden i södra Nepal där Buddha (Siddharta Gautama) föddes omkring 560 före Kristus. Jag gillar Lumpini skarpt. Det är fart och fläkt med mycket folk och det finns matställen. Parken är perfekt för att springa i också. En hel dag med besök i fyra parker blev en mycket trevlig första heldag på resan!
Alla bilder ovan från Lumpini-parken.
Nedan tre slumpvisa bilder från centrala Bangkok tagna på väg hem till hotellet.
(7/12-16) Landning i Bangkok klockan 09.35. Flygningen från Helsingfors gick bra förutom de sista de sista 90 minuterna. Det var så mycket luftgropar att Finnair till slut var tvungen att hoppa över att servera frukost på grund av säkerhetsskäl!
Immigrationen gick otroligt enkelt. Jag har en biljett som sträcker sig över 30 dagar men utresebiljett efterfrågades inte ens. Det verkar som att Thailand litar på att flygbolagen gör sitt. Jag fick förklara på Arlanda hur jag skulle resa, men behövde aldrig visa upp min bokade flygbiljett till Hanoi i nästa vecka. Jag får se om jag åker dit eller inte.
Ganska precis klockan 12 på dagen checkade jag in på mitt hotell i Sathorn i centrala Bangkok. Först tog jag Bangkok Airport Link från Suvarnabhumi-flygplatsen in till station Makkasan där jag bytte till tunnelbana och station Sukhumvit. Jag tyckte station Silom såg närmast ut så jag åkte dit. Därifrån promenerade jag sista biten till hotellet. Trots att jag aldrig druckit så mycket vatten på en långflygning och dessutom ingen alkohol, så hade jag tung migrän vid incheckningen på hotellet. Detta höll i sig mer eller mindre hela dagen. Det verkar som att min kropp inte tål långflygningar.
Jag låg och sov ett par timmar på eftermiddagen och på kvällen åt jag middag med min vän Yhud och hennes kompis Aom. Aom körde oss till en Isaan-restaurang en bit utanför centrala Bangkok. Vi satt och åt i ungefär tre timmar! Det är riktigt thailändskt att göra så! Sedan blev jag hemskjutsad till hotellet. Det var bara att lägga sig att sova. Har nästan inte sovit något alls de senaste två dygnen! Imorgon hoppas jag att alla krämpor jag haft idag är borta. Det är dags att börja njuta av Bangkok nu!
(6/12-16) Det var på tiden att jag åkte till Bangkok och Sydostasien igen. Jag behöver köpa en massa kläder och hälsa på gamla vänner. Denna årstid är det riktigt bra väder i Sydostasien. Det är över fyra år sedan jag var i Bangkok senast. Närmare bestämt i september 2012. Åren flyger fram. År 2012 var jag fyra gånger i Bangkok! Det beror på att jag att jag åkte två gånger till Filippinerna det året och stannade i Bangkok några dagar vid varje mellanlandning. Man kan aldrig vara för mycket i Bangkok! Bangkok och jag firar jubileum i år också. I september 1991 var jag i staden första gången. Det är ganska precis 25 år sedan alltså!
Precis som det brukar vara när jag kommer till Bangkok så har jag ingen plan för vad jag ska göra under resan. Det enda jag vet i nuläget med säkerhet är att jag blir i Bangkok i minst en vecka.
Planet går klockan 14.10 idag från Stockholm till Helsingfors. Från Helsingfors till Bangkok går nästa plan klockan 18.35 finsk tid. Jag lyckades få tag i en riktigt bra biljett med Finnair för ganska precis 6000 kr. Jag vet att Finnair kör med sina nya Airbus A350 till Bangkok men jag är osäker på om det gäller alla avgångar. Imorgon vet jag vad det det blev för plantyp!