Thailand och Vietnam 2016-2017

Da Nang, Vietnam

(24/12-16) Har tagit det lugnt på rummet idag. Planerat min kommande destination på resan. Det har spöregnat hela dagen så det har varit perfekt med en konsolideringsdag. Jag har dessutom kört väldigt hårt många dagar i sträck nu så det var precis lagom med en sådan här dag. Som jag befarade så var vädret inte så bra i Da Nang denna årstid. Jag ändå hade den lilla turen att få några dagar här med relativt bra väder. Det var en chansning att åka hit med tanke på vädret och det har varit väldigt kul och intressant att få en inblick i centrala Vietnam. Otroligt trevliga människor med humor och god mat som nästan kommer upp i thai-klass! Nu har jag varit i alla delar av Vietnam. Nästa gång jag åker till Vietnam blir det nog norra delen av landet igen. Då blir det att kolla in Halong bay som jag missade denna gång. Dessutom finns det otroligt mycket att se i norra Vietnam. Man kan nog spendera en hel månad där och ha fullt upp med att besöka vackra platser och minoritetsfolk.


(23/12-16) Idag blev det mer resande än sightseeing. Jag hade planerat in en dagstur till Hue. Det kanske var lite väl optimistiskt att tro att jag skulle kunna få till en bra dag efter förutsättningarna. Trots att det bara är ca 100 kilometer mellan Da Nang och Hue så tog det mig sju timmar i restid tur och retur! Jag tog en taxi strax efter klockan 8 till tågstationen. Igår kväll var jag och köpte en tågbiljett till Hue med 8.41-tåget. Restiden angavs till ungefär fyra timmar vilket visade sig stämma rätt så bra.

Jag valde tåget eftersom jag hört och läst mycket bra om den vackra naturen längs spåret mellan Da Nang och Hue. Naturen var helt riktigt mycket vacker, men på grund av det regniga vädret så blev utsikten lite förstörd. Jag kan föreställa mig hur vackert det måste vara när solen lyser på de grönklädda bergen som sluttar ned mot Sydkinesiska havet! När det är mulet och grått och på sin höjd duggregnar, som idag, brukar jag tänka: Tänk om det hade spöregnat. Då hade det varit mycket värre!

Framme i Hue blev vädret lite bättre. Framförallt på grund av att tåget kommit ner från bergen. Jag gick från tågstationen till Ngo Mon Gateway som är huvudentrén till Hue’s Imperial Enclosure. Imperial Enclosure ligger i Hue’s citadel och är omgiven av en mur. Jag hade bestämt mig innan jag åkte att jag bara skulle fokusera på Imperial Enclosure under min dag i Hue på grund av mitt tajta schema i staden. Det skulle visa sig bli svårt att ens hinna det innan stängningen klockan 17.30. Jag gjorde mitt bästa att se så mycket som möjligt, men det blev väldigt stressigt. Jag fick springa mellan en del sevärdheter. Tunga regnmoln hängde nästan hela tiden över staden under de sista timmarna av min vistelse. Till slut började det regna ordentligt. Klockan var då runt 16.30. Det var bara att bryta sightseeingen. Medan jag väntade på att regnet skulle avta ståendes under ett jätteträd, tittade jag på kartan över Imperial Enclosure. Till min stora glädje så inser jag att jag ändå hunnit med det jag ville se och lite till! Jag bestämde mig för att avsluta och ta mig bort till tågstationen för att kolla om det gick något tåg till Da Nang. Det visade sig gå ett tåg klockan 19.50 vilket jag tyckte var för sent. Jag käkade lite middag vid stationen och tog sedan en taxi till Hue’s huvudbusstation. En minibuss tog mig sedan tillbaka till Da Nang på ungefär tre timmar till en kostnad av kostade 60 000 VND.

Även om dagen som sagt inte blev helt optimal så är jag väldigt glad att jag har fått se en del av detta fina kulturarv!
Ett tåg rullar in på tågstationen i Da Nang.
Bach Ma National Park från tågfönstret mellan Da Nang och Hue.
Bach Ma National Park från tågfönstret mellan Da Nang och Hue.
Bach Ma National Park från tågfönstret mellan Da Nang och Hue.
Bach Ma National Park från tågfönstret mellan Da Nang och Hue.
På tåget mellan Da Nang och Hue.
Tågstationen i Hue.
Universitetet i Hue.
Bún bò Huế till lunch på restaurang Quan Bun Bo Hue, Hue.
Promenaden längs gatan Lê Lợi i Hue.
Promenaden längs gatan Lê Lợi i Hue.
Promenaden längs gatan Lê Lợi i Hue.
Promenaden längs gatan Lê Lợi i Hue.
Promenaden längs gatan Lê Lợi i Hue.
Cầu Phú Xuân-bron över Parfymfloden, Hue.
Båt på Parfymfloden, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Imperial Enclosure, Hue.
Militärutrustning från Vietnamkriget, Hue.
Gatuscen i regnet i centrala Hue. Här är jag i full färd med att leta färdmedel tillbaka till Da Nang.
Dagens bilder ovan från min dagstur till Hue.


(22/12-16) En dag i Da Nang-trakten hade jag bestämt mig för att det skulle bli idag. Jag hörde med hotellet om dom hade en cykel att låna mig. Enligt min hotellbokning skall lån av cykel ingå gratis. Det gick snabbt att ordna fram en cykel för personalen i receptionen. Jag tog ett snabbt beslut att ta mig upp till Son Tra Mountain (Monkey Mountain), som är 850 meter högt. Det skulle visa bli en riktigt svettig historia. Trots att vädret var ganska mulet hela vägen mot toppen så svettades jag så mycket att jag fick vrida ur min t-shirt ett par gånger på vägen upp. Till slut tog jag av mig den helt. När jag kom upp till toppen så var det helmulet och ingen utsikt alls. Jag väntade ungefär en dryg timme på toppen för att se om jag skulle få lite glimtar av Da Nang med omgivningar. Tyvärr så blev det inget alls med det. Jag gav upp och rullade långsamt nedför för berget igen. Det var underbart med cykel på nervägen. Tyvärr så visade sig det sig att bromsarna var otillräckliga i den kraftiga lutningen, vilket gjorde att jag blev tvungen att hålla väldigt låg hastighet. När jag kommit ner två tredjedelar från toppen valde jag att lämna vägen ner mot Da Nang för att cykla mot det fina buddhistiska templet Chùa Ling Ung – Bãi Bụt. Templet ligger vackert beläget med utsikt över Sydkinesiska havet och Da Nang. Buddhastatyn vid templet är extremt stor. Den är 72 meter hög och kallas Lady Buddha.

På hemvägen åt jag vid en av seafood-restaurangerna längs gatan Hoàng Sa som går parallellt med China beach. Det var en fantastisk måltid med bland annat ett kilo musslor som sidorätt! Man får nog säga att jag trots allt har relativt tur med vädret eftersom området befinner sig mitt i regnperioden!
China beach, Da Nang.
China beach, Da Nang.
China beach, Da Nang.
Längs vägen upp till Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
Vägen upp till Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
Utsikten längs vägen upp till Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
Utsikten längs vägen upp till Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
Här börjar jag närma mig toppen. Vägen upp till Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
Här börjar jag närma mig toppen. Vägen upp till Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
På toppen av Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
På toppen av Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
På toppen av Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
Utsikt över Da Nang en bit nedanför toppen av Son Tra Mountain (Monkey Mountain).
Utsikt över Da Nang en bit nedanför toppen av Son Tra Mountain (Monkey Mountain).
Utsikt över Da Nang en bit nedanför toppen av Son Tra Mountain (Monkey Mountain).
Djungel längs vägen upp till Son Tra Mountain (Monkey Mountain), Da Nang.
Utsikt över Da Nang från Son Tra Mountain (Monkey Mountain).
På väg till det buddhistiska templet Chùa Ling Ung – Bãi Bụt, Da Nang.
Utsikt över Da Nang längs vägen till det buddhistiska templet Chùa Ling Ung – Bãi Bụt.
Vacker entré i förgrunden och Lady Buddha i bakgrunden, Da Nang.
Sista biten upp till det buddhistiska templet Chùa Ling Ung – Bãi Bụt, Da Nang.
Lady Buddha, Da Nang.
Den grandiosa trappan upp till det buddhistiska templet Chùa Ling Ung – Bãi Bụt, Da Nang.
Den vackra entrén till det buddhistiska templet Chùa Ling Ung – Bãi Bụt, Da Nang.
Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
Tempelgården vid Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
Tempelgården vid Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet med den vackra entrén i bakgrunden, Da Nang.
Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
Tempelgården vid Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
Lady Buddha, Da Nang.
Tempelgården vid Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
En annan vacker entré till Chùa Ling Ung – Bãi Bụt-templet, Da Nang.
China Beach, Da Nang.
Tempel längs gatan Hoàng Sa som går parallellt med China Beach, Da Nang.
Tempel längs gatan Hoàng Sa som går parallellt med China Beach, Da Nang.
Dagens bilder. När jag först anlände till Da Nang tyckte jag att staden kändes lite spöklik. Efter att ha varit här några dagar så börjar staden kännas intressant och spännande. Den spöklika känslan kommer nog sig mest av alla byggnader som står tomma, samtidigt som det pågår en mängd nybyggnationer.


(21/12-16) Sämre dagar kan man ha. Jag tog bussen vid 10-tiden till Hoi An och kom tillbaka vid 18-tiden. Hoi An var bra mycket finare än jag hade räknat med. Det är en historisk stad med mycket intressant arkitektur. Staden skonades i stort helt och hållet från bomberna i Vietnamkriget. Detta på grund av att man kom överens om detta från båda sidor. Staden klassificeras som ett världsarv sedan 1985. På grund av att staden är mycket prisvärd så vallfärdar backpackers hit sedan lång tid tillbaka. De första kineserna som kom till Vietnam slog sig ner i Hoi An.

Jag hade ett otroligt flyt med vädret idag. Det är ju långt ifrån säkert att man får bra väder denna årstid i dessa trakter. Det är regnsäsong nu. November rankas dock som månaden med mest nederbörd. Da Nang med omgivningar är väldigt utsatt för de tyfoner som korsar Sydkinesiska havet. Det är klart att Filippinerna ofta får ta de största smällarna, men denna del av Vietnams kust får ofta rejäla översvämningar efter tyfonerna.

Lokalbussarna mellan Da Nang och Hoi är notoriska för att ta för mycket betalt för bussbiljetterna av utlänningar. Priset för lokalbussen mellan Da Nang och Hoi An blev 30 000 VND. På hemvägen fick jag betala 50 000 VND. Det är en resa på ungefär 40 kilometer så jag klagar inte. Jag orkade inte bry mig om att protestera heller. Den officiella siffran på biljettens pris är 18 000 VND.

Jag köpte en old town ticket för 120 000 VND. Den ger inträde till fem valfria attraktioner i gamla staden. Jag utnyttjade alla fem plus att jag var inne på många platser som var gratis.

Min dag i Hoi An blev verkligen fulländad. Hoi An kan verkligen rekommenderas till alla! Mysiga caféer och restauranger och en fantastisk atmosfär med all gammal arkitektur.
På bussen från Da Nang till Hoi An.
Busstationen i Hoi An.
Jackfruit-försäljare i Hoi An.
Bläckfisk-lunch och några Bia Hoi, Hoi An.
Chùa Pháp Bảo-templet, Hoi An.
Chùa Pháp Bảo-templet, Hoi An.
Chùa Pháp Bảo-templet, Hoi An.
Chùa Pháp Bảo-templet, Hoi An.
Chùa Pháp Bảo-templet, Hoi An.
Cầu An Hội Bridge, Hoi An.
Japanese Covered Bridge, Hoi An.
Japanese Covered Bridge, Hoi An.
Japanese Covered Bridge, Hoi An.
Japanese Covered Bridge, Hoi An.
Japanese Covered Bridge, Hoi An.
Japanese Covered Bridge, Hoi An.
Japanese Covered Bridge, Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.
Historiska stadsdelen i Hoi An.På väg tillbaka hem till Da Nang med bussen från Hoi An.
Alla bilder ovan från min underbara dag i Hoi An.

Skyskraporna på kvällen vid Hàn River Bridge, Da Nang.
Hàn River Bridge, Da Nang.
Hàn River Bridge, Da Nang.
Kvällsvy mot Thuan Phuoc Bridge från Hàn River Bridge, Da Nang.
Kvällsvy mot Dragon Bridge från Hàn River Bridge, Da Nang.
Julgranen utanför köpcenter Vincom Plaza Ngô Quyền var stor. Centrala Da Nang.
Koreansk stormarknad i centrala Da Nang.
Ovan några kvällsbilder från Da Nang tagna efter min hemkomst från Hoi An.


(20/12-16) Framme i Da Nang klockan 08.45 efter en dryg timmes flygresa från Hanoi. Jag tog bussen som gick strax efter klockan 05.00 från Hanois centrala postkontor ut till flygplatsen. Som jag fattar det är denna flygbuss ny för i år i Hanoi. Jag lyckades använda den både till och från flygplatsen, vilket besparade mig en massa strul med taxichaufförer som är ökända för att ta överpriser. 30 000 VND kostar bussen vilket är 12 kronor!

Jag gick hela vägen från flygplatsen till mitt hotell. Bedömer att jag gick närmare 5 kilometer. När jag kom fram till hotellet var jag genomblöt av svett. Tjejen i receptionen undrade nog vad jag var för en galning.

Hotellet är fint och kostar 2 000 000 VND (830 kronor) för fem nätter. Då ingår även frukost!

Efter incheckning drog jag ut för att kolla på China Beach. När jag sedan fått i mig lunch blev det ett löppass på fem kilometer längs stranden.

Min första reflektion över Da Nang så här innan jag går och lägger mig är att staden känns lite som en spökstad. En massa nybyggnationer av hotell varvas med färdigbyggda hotell som står tomma. För min del är Da Nang är tänkt som en bas för utflykter till omgivande platser.
Här lämnar jag Da Nang international airport till fots för vidare promenad mot mitt hotell, Da Nang.
Gatuscen i centrala Da Nang.
Här stöter jag på stadens Dragon Bridge för första gången, Da Nang.
Vy över centrala Da Nang från Dragon Bridge, Da Nang.

Hàn River Bridge som ligger norr om Dragon Bridge, Da Nang.
Vy från Hàn River Bridge, Da Nang.
Hàn River Bridge, Da Nang.
Vy mot Dragon Bridge från Hàn River Bridge, Da Nang.
Nya skyskrapor på gång vid den västra änden av Hàn River Bridge, Da Nang.
Vy från Hàn River Bridge, Da Nang.
Gatuscen i centrala Da Nang.
Gatuscen i centrala Da Nang.
Lite bilder ovan från min första dag i Da Nang. Det ska bli mycket spännande att utforska Da Nang, Hoi An och Hue under min tid här i centrala Vietnam!

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.